Wydarzenia_szkolne
5,10, 15...%?
Czy ktoś zastanawiał się kiedyś jaka powinna być waga szkolnego plecaka wraz z jego zawartością w stosunku do wagi ucznia?
Zgodnie z zaleceniem inspektora sanitarnego, plecak wraz z zawartością nie powinien przekraczać 10% wagi ucznia. Dotyczy to uczniów do 12 roku życia. Powyżej tego roku, mogą oni dźwigać plecak, który stanowi 15 % wagi ich ciała. Jakie są realia?
Na prośbę Rady Rodziców a także w celu zaspokojenia własnej ciekawości, przeprowadziliśmy w naszej szkole badania w tej materii. Od 6 do 23 października przy współpracy z higienistką szkolną – Panią Katarzyną Czyrską, przeważyłyśmy wybranych uczniów klas I – VI oraz ich plecaki. Kryteriami doboru grupy były: wzrost ucznia, jego waga oraz ciężar noszonego plecaka. Z każdej klasy wybrano 3 uczniów: najwyższy, średni, najniższy.
A OTO JAK PRZEDSTAWIAJA SIĘ WYNIKI:
Otóż najcięższe plecaki, w dniu przeprowadzonych badań, bo przekraczające ciężarem 8,3% zalecanej wagi , mieli uczniowie klasy I a. Na drugim miejscu „uplasowała się” klasa IV a z wynikiem 17,5 %, czyli o 7,5 % za dużo, „brązowy medal” zdobyli uczniowie klas VI b i Va. W pozostałych klasach waga plecaka przekraczała 2-3 % wagi ucznia. Jedynie w klasie VI a, ciężar plecaka wraz z zawartością był niższy od zalecanej wagi.
Przyczyn zbyt ciężkich plecaków oraz zróżnicowania wagi, obok obszerności podręczników i pozostałych przyborów szkolnych, należy upatrywać między innymi w:
- niewłaściwym doborze niektórych przyborów szkolnych, np. ciężkie grube zeszyty w sztywnych okładkach, dwa piórniki, większa ilość kredek – 2 lub 3 opakowania, napoje, pudełka plastikowe ze śniadaniem, telefony komórkowe;
- niedoborach wzrostowo – wagowych dzieci;
- różnicach w rozkładzie zajęć lekcyjnych w poszczególnych dniach;
- niewystarczającym nadzorze osób dorosłych, aby w plecaku mieściły się tylko niezbędne rzeczy;
Wskazane jest zatem przeprowadzenie pogadanek zarówno z uczniami jak i rodzicami, celem uświadomienia im konsekwencji noszenia w plecakach zbędnych rzeczy, z nawiązaniem do skutków zdrowotnych.
Powinno to skłonić również Ministerstwo Edukacji Narodowej do starannego opracowywania programów nauczania, wymuszając na wydawnictwach zachowania ściśle określonych parametrów podręczników i wszelkich innych pomocy szkolnych.
Pedagog SP nr 3 w Reszlu: H. Kwiatkowska
opublikowano: 2012-11-11, © Halina Kwiatkowska,
ostatnie artykuły z tego działu:
- fioletowelove2024 - 17 listopada Światowym Dniem Wcześniaka
- „Znamy baśnie, bajki i legendy"
- Obchody Narodowego Święta Niepodległości
- Kreatywne przebrania z okazji Halloween
- ATHLETICS CHALLENGE Z UDZIAŁEM MISTARZA OLIMPIJSKIEGO KAROLA ZALEWSKIEGO
- Projektowe warsztaty plastyczne
- Klasa 3a w Gospodarstwie Agroturystycznym Pod Dwiema Tęczami w Łabędziewie
- Kolejny sukces Oli Dmowskiej z klasy VII b
- XXIV DZIEŃ PAPIESKI
- Pierwsze miejsce w finale piłki nożnej dziewcząt „Z Orlika na Stadion”
- dalej...